søndag den 27. februar 2011

Flyd med

En af grundpillerne i den positive psykologi er begrebet Flow.
Flow er i bund og grund det samme som fordybelse. Det er den tilstand man kan opnå, ved at udfordring og kompetence matcher hinanden og derved går op i en højere enhed. Det er der, hvor man mestrer opgaven og samtidig er motiveret for at presse grænsen for sine evner, fordi aktiviteten bliver et mål og en belønning i sig selv.
De fleste med en hobby oplever ofte flow. Det kan opstå, hvad enten man dyrker en sport, samler på frimærker, skruer i gamle biler eller bygger dukkehuse. Nogle er endda så heldige at opleve det i deres arbejde.
For mit vedkommende, sker det når jeg tegner. Jeg fordyber mig så meget, at jeg glemmer tid, sted og uvedkommende tanker og er i fuldstændig ro og balance. Og det er i den grad en tilstand, der er værd at stræbe efter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar